Developing cartoon based educative mathematics learning media on mathematical representation ability of junior high school students

Rahman Haryadi(1Mail), Galuh Hartinah(2),
(1) IKIP PGRI Pontianak, Indonesia
(2) IKIP PGRI Pontianak, Indonesia

Mail Corresponding Author

Abstract


This study aimed to describe the level of validity, practicality, and effectiveness of cartoon film-based educative mathematics learning media on the mathematical representation abilities of junior high school students. This research method was the Research and Development method using the Borg and Gall model. The research subjects were students of class VIII at the Catholic Middle School of Saint Petrus Pontianak. Participants in this study included material expert validators and media expert validators and Class VII E students of St. Petrus Catholic Middle School Pontianak. Tools of data collection used including validation sheets, questionnaires, and test questions. Based on the results of the validation of material experts and media experts, the validity of the material was set at 89.57% with very valid criteria, a practical level of 91.50% with very practical criteria, an effectiveness level of 86.67% with very effective criteria.


Keywords


Cartoon Film; Mathematical Representative; Research and Development;

   

Article DOI



DOI: https://doi.org/10.33122/ijtmer.v6i1.179
       

Article Metrics

 Abstract views : 38 


   

Article Pages


Pages:

   

References


Arikunto, S. (2015). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arnold, R. B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Pelayanan Penjualan di SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 6(4), 145-150.

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta. PT Rajagrafindo Persada.

Astuti, E. P. (2017). Representasi Matematis Mahasiswa Calon Guru Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Tadris Matematika, 10(1).

Batubara, H. H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis Android untuk Siswa SD/MI. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 126-138.

Fahrurrozi dan Sukrul Hamdi. (2017). Metode Pembelajaran Matematika. 2017. Lombok Timur : Universitas Hamzanwadi Press.

Fatimah, S. (2018). Analisis Film Kartun “Cloud Bread” Sebagai Media Pengenalan Kata Baku Dan Pendidikan Karakter Anak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 113-125.

Handayani, Dri dan Wahyu wulan wardani. 2015. Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Solving Pada Siswa Kelas VIIID SMP N I Kasihan. Jurnal Derivat, 68-75.

Hariyanti, D., Rachmat, B., & Murdjito, M. (2013). Pemanfaaan Media Pembelajaran Audio Visual Filkartika (Film Kartun Matematika) Dengan Pokok Bahasan Bangun Ruang Pada Siswa Kelas IV SD. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 78-86.

Jannah, Z., Desfitri, R., Edrizon, E., & Zuzano, F. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Film Kartun pada Materi Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Pendidikan Matematika, 118-136.

Lestari, K. E. & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Arditama.

Maghfiroh, S., & Rohayati, A. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Smp Pada Materi Segiempat. Pelita: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 64-79.

Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95-105.

Nawawi, H. (2015). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Ngatman & Fatimah, S. (2018. Analisis Film Kartun “Cloud Bread” Sebagai Media Pengenalan Kata Baku Dan Pendidikan Karakter Anak. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 64-72.

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education Penggunaan, 3(2), 64-72.

Pasehah, A. M., & Firmansyah, D. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa pada Materi Penyajian Data. Prosiding Sesiomadika, 2(1d).

Pritasari, R & Rukmi, AS. (2014). Penggunaan Media Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 1-10.

Sabirin, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. JPM IAIN Antasari Vol. 01 No. 2 Januari – Juni 2014, 33-44.

Setiayani. (2017). Lembar Kerja Siswa (LKS) Matematika Berbasis Kemampuan Representasi Matematis Pada Materi Statistika. Jurnal Teori dan Riset Matematika (TEOREMA), 2(1),132-146.

Silviani, E., Mardiani, D., & Sofyan, D. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Statistika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 483–492.

Sugianto, Mayke. (1995). Bermain, Mainan dan Permainan. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Tenaga Akademik.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.

Suningsih, A & Istiani, A. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 225-234.

Wijaya, C.B. (2018). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran Pada Kelas VII-B Mts Assyafi’iyah Gondang. Suska Journal of Mathematics Education, 115-124.

Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 269-279.

Zainal, Z., Jasriani, A., & Hasnah, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Film Kartun Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD Negeri 187 Pinrang. SAINTIFIK, 5(2), 135–139.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rahman Haryadi*, Galuh Hartinah

International Journal of Trends in Mathematics Education Research (IJTMER)

E-ISSN 2621-8488

Published by the SAINTIS Publishing
Homepage: http://ijtmer.saintispub.com/index.php/ijtmer/index
Editor E-mail : ijtmer@saintispub.com; ijtmer@gmail.com

Creative Commons License  IJTMER is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.